Ce suplimente nutritive vă ajută să luptați împotriva răcelii și gripei?

Vă deranjează nasul care curge, tusea, durerea în gât sau febra? Aceste probleme sunt provocate, în general, de bolile virale precum, răceala și gripa, care vă pot afecta sănătatea. Din fericire, aveți la dispoziție câteva moduri prin care puteți lupta cu aceste boli virale. Aflați care sunt cele 9 suplimente nutritive care vă pot ajuta să luptați împotriva răcelii și gripei.

Imunitatea este bază sănătății

Nu este nimic plăcut la răceală și gripă, iar înainte ca aceste boli să vă afecteze trebuie să vă concentrați asupra prevenției. Primul pas este întărirea sistemului imunitar, care este cheia păstrării sănătății corpului. Aceasta protejează organismul de numeroși paraziți, virusuri și bacterii, care pot duce la apariția mai multor afecțiuni. [1]

Sistemul imunitar prezintă două forme. Prima este imunitatea naturală cu care ne naștem, iar cea de-a doua este imunitatea dobândită. O dobândim treptat de-a lungul vieții și o putem menține printr-un stil de viață sănătos. În mod normal, o putem susține printr-o dietă echilibrată, prin activitatea fizică regulată, printr-un somn de calitate, prin utilizarea suplimentelor nutritive corespunzătoare, dar și prin spălarea regulată a mâinilor. [1] Pentru mai multe informații despre factorii care afectează imunitatea, puteți citi articolul nostru Cum să susțineți imunitatea și rezistența organismului la boli?

Imunitatea este baza sănătății

Răceala și gripa

Răceala și gripa sunt boli virale respiratorii contagioase. Simptomele lor sunt asemănătoare, însă bolile sunt ușor diferite. În vreme ce din răceală vă reveniți relativ rapid și impune doar câteva zile în pat, gripa este mai dificilă. În general, este însoțită de manifestări mai intense, iar lipsa tratamentului poate duce la pneumonie. Cum este vorba despre boli virale, tratamentul cu antibiotice nu are efect. Antibioticele ajută doar la vindecarea infecțiilor bacteriene. [2]

Simptomele răcelii

Răceala reprezintă o infecție virală acută a căilor respiratorii superioare, care afectează nasul, faringele, laringele și se transmite, în general, prin contact de la o persoană la alta. Perioada de incubație variază, însă în cazul răcelii durează mai puțin de două zile. Simptomele care afectează mucoasele durează 3-7 zile, deși, uneori, pot persista timp de trei săptămâni, mai ales dacă răceala nu este tratată. [2] [3]

De obicei, răceala debutează cu următoarele simptome:

  • durere în gât
  • nas înfundat
  • strănuturi
  • oboseală
  • tuse
  • expectorații

Simptomele gripei

Gripa este o boală respiratorie contagioasă cauzată de virusuri care infectează nasul, gâtul și, uneori, plămânii. Un mod prin care puteți preveni gripa este vaccinarea. Cei mai mulți specialiști sunt de părere că gripa se transmite prin picăturile minuscule produse prin tuse, strănut sau chiar vorbit. Gripa se transmite mai rar prin atingerea suprafațelor sau obiectelor pe care se află virusul gripal și apoi prin transferul acestuia la gură, nas sau ochi. [2] [3]

Principala diferență dintre răceală și gripă este dată de faptul că răceala începe treptat, în vreme ce gripa acționează rapid și provoacă simptome mai grave.

De obicei, gripa se manifestă cu următoarele simptome:

  • febră
  • durere musculară și articulară
  • pielea se înroșește
  • ochi roșii
  • frisoane
  • dureri de cap
  • tuse uscată
  • durere în gât
  • din când în când, tulburări digestive și diaree

Unele simptome ar putea semnala că boala este cu adevărat gravă. Solicitați asistență medicală în cazul în care suferiți de următoarele probleme:

  • respirație îngreunată sau dispnee
  • durere sau senzație de apăsare în piept și abdomen
  • senzație bruscă de amețeală
  • vomă severă
  • febră foarte mare, care nu scade
 Răceala și gripă - simptome

Cum se tratează simptomele răcelii și gripei acasă?

Tratamentul răcelii și gripei se concentrează, în primul rând, pe ameliorarea simptomelor acestora. Urmează o serie de recomandări despre cum se pot trata acasă aceste boli.

  • Suflați-vă des nasul (în mod corect) – este important să eliminați mucusul. Suflarea regulată a nasului reprezintă baza tratării răcelii și a problemelor respiratorii. În acest fel, eliminați mucusul contaminat. Una dintre cele mai bune practici este suflarea nărilor pe rând. Adică să apăsați cu degetul pe o nară în timp ce o suflați pe cealaltă.
  • Clătiți-vă nasul cu apă cu sare – soluția salină vă ajuta, de asemenea, la eliminarea substanțelor dăunătoare din sistemul respirator. Sarea decongestionează nasul și elimină particulele ce conțin viruși și bacterii. Amestecați un sfert de linguriță de sare și un sfert de linguriță de bicarbonat de sodiu în apă caldă. Apoi aplicați soluția în fiecare nară, folosind o seringă mai mare și lăsați-o să curgă. De asemenea, puteți cumpăra de la farmacie o soluție salină gata preparată.
  • Odihniți-vă și stați la căldură – nu doar în cazul gripei sau răcelii, ci ,în general, odihna este un aspect-cheie al tratamentului. Astfel vă ajutați corpul să lupte împotriva virusurilor și îi oferiți timpul necesar de regenerare.
  • Faceți gargară – gargara hidratează gâtul și reduce temporar durerea. Încercați soluția salină pe care am menționat-o mai sus sau ceai de plante și ceai de mușețel. La fel de eficientă este și gargara cu miere și oțet de mere.
  • Beți lichide calde – lichidele calde elimină congestia nazală, previn deshidratarea și calmează membranele inflamate care vă supără nasul și gâtul. Dacă nu puteți dormi noaptea, faceți-vă o ceașcă de ceai de plante, o să vă ajute.
  • Împachetări cu prosoape reci – dacă vă faceți griji din cauza febrei mari și vă doriți să scadă, încercați să vă înfășurați pieptul într-un prosop rece. Acest lucru va reduce temperatura corpului și vă veți simți mai bine. Nu uitați că febra este un simptom al faptului că organismul luptă împotriva virusurilor, însă trebuie să interveniți atunci când temperatura este prea mare.
  • Consumați alimentele potrivite – dacă bolile virale sunt însoțite de diaree, consumați alimente, precum banane, orez sau afine, alimente care reglează tranzitul și tratează problemele intestinale. De exemplu, ardeii iuți deschid cavitățile și ajută la descompunerea mucusului din plămâni. Hreanul și muștarul au aceleași efect. La rândul ei, ceapa conține substanțe fitochimice, care ajută corpul să elimine bronșita și alte infecții. Ceaiul negru și ceaiul verde conțin catechină, o substanță fitochimică cu efecte naturale antibiotice și anti-diareice. Atenție la fructele citrice, dacă beți 100% suc de citrice, durerea în gât și expectorațiile se vor agrava. [4]
Cum să tratezi simptomele de răceală și gripă acasă?

Suplimente care ajută lupta împotriva gripei și răcelii

Vitamina C

Vitamina C este un supliment potrivit pentru prevenirea și tratarea răcelii. În general, contribuie la fortificarea celulelor sistemului imunitar, care ne protejează de factorii patogeni. Acest lucru înseamnă că utilizarea ei regulată ar trebui să fie o măsură care să prevină îmbolnăvirea cu virusul răcelii sau al gripei. [5]

De asemenea, vitamina C conține celule imunitare și se elimină rapid în timpul unei infecții. De fapt, lipsa vitaminei C slăbește semnificativ sistemul imunitar și sporește riscul dezvoltării infecțiilor. Din acest motiv, este bine să luați suficientă vitamina C în timpul unei infecții. Dacă suferiți deja de aceste probleme, conform unor studii, vitamina C ajută la reducerea duratei răcelii. Persoanele care iau vitamina C în mod regulat se pot confrunta cu o formă de răceală, care durează mai puțin, iar simptomele sunt mai puțin severe. În plus, studiile arată că sportivii care iau vitamina C perioadic sunt mai puțin predispuși la dezvoltarea bolilor virale, în comparație cu cei care nu iau vitamina C în mod regulat. [5] [6] [7] Doza zilnică optimă de vitamina C variază în medie între 1000 și 2000 mg, în funcție de vârsta și greutate corporală. Trebuie să rețineți că vitamina C neutilizată este eliminată din organism, prin urină, în fiecare zi, astfel nu este posibil să luați o supradoză. Pentru mai multe informații despre vitamina C și efectele acesteia, citiți articolul nostru Vitamina C: tot ce trebuie să știți despre ea, până când nu este prea târziu.

Suplimentele care ajută la combaterea răcelii și gripei - vitamina c

Vitamina D

Oamenii de știință sunt de părere că predispoziția de îmbolnăvire cu gripă și răceală în timpul iernii ar putea fi asociată cu gradul redus de expunere la lumina soarelui și, astfel, cu o producție mai mică de vitamina D. Studiile au constatat că persoanele care au un nivel redus de vitamina D sunt mai predispuse să dezvolte boli respiratorii. [7] [8]

Receptorii de vitamina D se găsesc în corp, astfel sunt implicați în numeroase procese celulare, inclusiv în procesul de reglare a celulelor imunitare pe durata infecțiilor, astfel nu trebuie să vă surprindă faptul că deficitul de vitamina D poate perturba funcționarea sistemului imunitar. Vitamina D reglează factorii imunitari, iar studiile au arătat că suplimentarea aportului de vitamina D, poate reduce riscul de îmbolnăvire. [7] [8] Citiți articolul nostru Vitamina D și tot ce trebuie să știți despre ea pentru a afla care sunt alte beneficii ale acestui micronutrient.

Suplimentele care ajută la combaterea răcelii și gripei - vitamina D

Vitamina A

Vitamina A este unul dintre cei mai importanți micronutrienți care mențin sănătatea sistemului imunitar. Este esențială pentru susținerea unei vederi sănătoase și, de asemenea, susține creșterea producției de spută sănătoasă din organism.  Vitamina A are efect antiinflamator, deoarece joacă un rol decisiv în întărirea funcțiilor imunitare și participă la acțiunile de reglare a celulele și hormoniilor sistemului imunitar. Numeroase studii au demonstrat efectele pe care le are în tratarea bolilor infecțioase. [7] [9] [10]

Vitamina A se regăsește în numeroase alimente, precum morcovi, cartofi dulci, varză, ardei roșu, caise sau gălbenuș de ou. Marele dezavantaj este că depășirea dozei recomandate poate fi toxică și efectele adverse se caracterizează prin stări de amețeală, greață sau dureri de cap. Femeile însărcinate trebuie să fie foarte atente, deoarece un aport prea mare de vitamina A poate duce la malformații congenitale ale fătului. Doza zilnică optimă la adulți este de aproximativ 2300 UI. [9] [10]

Vitaminele din complexul B

Acest complex de vitamine din grupa B lucrează la reglarea funcțiilor vitale din organism. Nu doar că întărește imunitatea, dar suplimentarea acestora ar trebui să fie un lucru obișnuit chiar și atunci când sunteți sănătoși. În plus, vă ajută să faceți față stresului, ajută la creșterea nivelului de energie și este deosebit de important să luați aceste vitamine în timpul activităților fizice și psihice. În timpul unei răceli, când organismul este secat de energie, este nevoie să suplimentați aportul de vitamine, pentru a permite organismului să facă față luptei cu virusul. [11]

Un aliat deosebit de important în lupta cu bolile infecțioase este vitamina B6, adică piridoxina. Aceasta efectuează mai mult de 100 de reacții enzimatice, inclusiv ajută metabolismul proteinelor din corp. De asemenea, participă la dezvoltarea cerebrală, susține funcționarea sistemului nervos și colaborează cu sistemul imunitar pentru a preveni infecțiile, cum este în cazul transmiterii gripei. Unul dintre semnele caracteristice deficitului de vitamina B6 este un sistem imunitar slăbit și reducerea anticorpilor serici. Acest lucru va spori predispoziția de îmbolnăvire cu gripă sau cu alte infecții respiratorii. [11] [12]

Suplimentele care ajută la combaterea răcelii și gripei - vitaminele din grupa B

Zinc

Zincul este un micronutrient puternic, care se regăsește în proteine și este esențial pentru sănătatea neurocognitivă, susține vindecarea rănilor și susține lupta sistemului imunitar împotriva bacteriilor și virusurilor. De fapt, suplimentarea aportului de zinc poate limita înmulțirea virușilor în țesutul epitelial nazal și reduce inflamația căilor respiratorii. [7] [12] [13]

Mai multe studii au abordat importanța vitaminelor și substanțelor minerale în tratarea răcelii și gripei. S-a demonstrat că 70 mg de zinc pe zi, pot ajuta la ameliorarea simptomelor, în cazul administrării în 24 de ore de la apariția simptomelor acestor boli. Prin urmare, această substanță minerală este un ingredient principal în numeroase tablete și soluții de pulverizare pentru durerile în gât sau pentru tratarea răcelii. Un alt studiu a demonstrat că zincul contribuie la reducerea duratei și severității răcelii. [15] Folosirea unei cantități prea mari de zinc poate suprima funcțiile sistemului imunitar, prin urmare, se recomandă să nu depășiți doza zilnică de 70 mg de zinc. În plus, oamenii de știință au constatat că zincul ajută la controlul infecțiilor, prin inhibarea unei proteine, prevenind astfel apariția inflamațiilor. Așadar, suplimentarea cu zinc poate fi extrem de benefică pentru pacienții bolnavii sau pentru cei mai în vârstă care sunt la terapie intensivă. [7] [12] [13]

Turmeric și ghimbir

Turmericul și ghimbirul sunt două super-alimente folosite des în medicina alternativă. Efectele vindecătoare ale ghimbirului sunt datorate de prezența compușilor fenolici, cum este Gingerolul, care are efecte antiinflamatorii și antioxidante puternice. La rândul lui, turmericul conține substanța curcumin, care este de ajutor în tratarea și prevenirea inflamațiilor cronice. În plus, crește nivelul unei proteine, numită peptidă antimicrobiană catelicidină sau CAMP, care contribuie la prevenirea infecțiilor și luptă cu bacteriile și virusurile. [16] [17] [18]

Unele cercetări arată că, îndeosebi, ghimbirul poate întări imunitatea. Un studiu a constatat că extractul de ghimbir blochează creșterea anumitor tulpini patogene din căile respiratorii. [19]

Prin urmare, turmericul și ghimbirul pot reduce nivelul inflamațiilor, lucru care ajută la îmbunătățirea funcțiilor sistemului imunitar și pot combate răceala, gripa sau alte boli inflamatorii. [16] Dacă doriți să aflați mai multe despre turmeric, citiți articolul nostru Turmeric – un condiment cu efect antiinflamator și bogat în antioxidanți

Suplimentele care ajută la combaterea răcelii și gripei - turmericul și ghimbirul

Probiotice

Probioticele sunt bacterii vii și levuri, care contribuie la reducerea numărului de bacterii „nocive” care provoacă boli și inflamațiii și le înlocuiesc cu bacterii „bune”. Acestea ajută la echilibrarea microbiomului intestinal, lucru care îmbunătățește digestia, dar și imunitatea. Probioticele se găsesc frecvent în alimente precum iaurt, kimchi, varză murată sau le puteți obține cu ajutorul suplimentelor nutritive. [7] [20] [21]

Studiile au arătat că profilaxia cu probiotice poate scurta durata infecțiilor tractului respirator superior și reduce durata bolii. De asemenea, studiile au demonstrat că probioticele pot proteja corpul de infecțiile virale și reduc riscul îmbolnăvirii. Bacteriile probiotice au un impact semnificativ asupra membranei mucoasei, datorită activării mai multor mecanisme imunitare. S-a constatat că probioticele consolidează eficacitatea vaccinului anti-gripal dacă sunt luate în timpul efectuării acestuia. [7] [20]

Probioticele sunt recomandate sub formă de suplimente, în cazul tratametelor cu antibiotice sau al medicamentelor eliberate cu prescripție medicală. Acest lucru se datorează efectelor benefice asupra sănătății sistemului gastrointestinal și asupra problemelor acestuia, precum boala inflamatoare intestinală, diareea sau sindromul colonului iritabil. Aceste probleme sunt deranjante pentru cei care au gripă sau o altă afecțiune virală. [21] Dacă doriți să aflați mai multe despre probiotice, citiți articolul nostru Probioticele: importanța bacteriilor benefice pentru imunitatea și sănătatea generală a sportivilor.

Suplimentele care ajută la combaterea răcelii și gripei - Probiotice

Glutamina

Glutamina este un acid neesențial, care se regăsește în mușchii scheletici și în plămâni. Deși funcția sa primară nu este aceasta, glutamina vă poate ajuta atunci când sunteți bolnavi sau stresați. Ca și alți aminoacizi, glutamina are un rol important în sinteza proteinelor. În plus, ajută la eliminarea amoniacului din organism și susține funcționarea sistemului imunitar și a creierului. Studiile sugerează faptul că glutamina poate întări sistemul imunitar și poate reduce riscul de infecție după o intervenție chirurgicală. [25] [26]

Nu este niciun secret că antrenamentele de forță în combinație cu exercițiile intense pot absorbi mult din stocul de glutamină și, astfel, funcțiile sistemului imunitar pot fi reduse. De asemenea, studiile arată că exercițiile solicitante diminuează concentrația de glutamină din sânge. În plus, unele studii au constatat că în cazul atleților din sporturile de anduranță, glutamina poate reduce probabilitatea îmbolnăvirii. [25] [26]

 Suplimentele care ajută la combaterea răcelii și gripei - Glutamină

Echinacea

Echinacea este o plantă folosită în medicina alternativă și este utilizată de secole pentru tratarea bolilor. În prezent, este un ingredient din medicamentele eliberate fără rețetă pentru tratarea răcelilor, gripei sau a bolilor aparatului respirator superior. În cazul utilizării zilnice, Echinacea poate reduce riscul de infecții și poate reduce durata infecțiilor căilor respiratorii. [7] [22]

Extractul de Echinacea are efecte pozitive asupra sistemului imunitar și are rolul de a apără organismul de factorii patogeni. Cercetările arată că poate crește numărul de leucocite, care luptă împotriva infecțiilor. În plus, mai multe studii au constatat că această plantă poate ajuta sistemul imunitar să lupte împotriva infecțiilor și virusurilor și astfel, vă puteți recupera mai repede. Folosirea Echinaceei a redus riscul apariției răcelilor la mai mult de 50% dintre persoanele testate și a diminuat durata bolii cu aproape o zi și jumătate. [22] [23] [24]

Este important de reținut că suplimentele nutritive menționate mai sus nu au rolul de a trata răceala sau gripa. Efectul lor principal este acela de a întări sistemul imunitar și au rol de prevenție. Cu toate acestea, câteva studii au demonstrat că folosirea acestor suplimente este eficientă în lupta cu răceala și gripa și ar trebui să luați în calcul suplimentarea lor. Dacă v-a plăcut articolul despre 9 suplimente nutritive care vă pot ajuta să luptați împotriva gripei și răcelii, nu ezitați să îl distribuiți.

Surse:

[1] Hannah Nichols – Tips for a healthy immune system –   https://www.medicalnewstoday.com/articles/320721

[2] Flu or Cold Symptoms? – https://www.webmd.com/cold-and-flu/flu-cold-symptoms#1

[3] Cameron White, MD – The Difference Between the Cold and Flu – https://www.healthline.com/health/cold-flu/cold-or-flu

[4] 12 Natural Treatment Tips for Colds and Flu – https://www.webmd.com/cold-and-flu/12-tips-prevent-colds-flu-1#1

[5] Zad Rafi – Which supplements can help against colds and the flu? – https://examine.com/nutrition/supplements-for-cold-and-flu/

[6] Carr AC, Maggini S – Vitamin C and Immune Function – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29099763

[7] Mariangela Rondanelli, Alessandra Miccono, Silvia Lamburghini, Ilaria Avanzato, Antonella Riva, Pietro Allegrini, Milena Anna Faliva, Gabriella Peroni, Mara Nichetti, and Simone Perna – Self-Care for Common Colds: The Pivotal Role of Vitamin D, Vitamin C, Zinc, and Echinacea in Three Main Immune Interactive Clusters (Physical Barriers, Innate and Adaptive Immunity) Involved during an Episode of Common Colds—Practical Advice on Dosages and on the Time to Take These Nutrients/Botanicals in order to Prevent or Treat Common Colds – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5949172/

[8] Gerry Schwalfenberg – Vitamin D for influenzahttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4463890/

[9] Melissa Sammy – Fight the cold and flu with these 6 key nutrients – https://www.mdlinx.com/internal-medicine/article/5540

[10] Zhiyi Huang, Yu Liu, Guangying Qi, David Brand and Song Guo Zheng – Role of Vitamin A in the Immune System – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6162863/ 

[11] Erin Brodwin – Here’s the only supplement you should take for your cold – https://www.businessinsider.com/colds-flu-vitamins-supplements-2016-12

[12] Rall LC, Meydani SN – Vitamin B6 and immune competence. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8302491

[13] Zinc – https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/supplement-guide-zinc#1

[14] Goutham R and Kate Rowland – Zinc for the common cold—not if, but when – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3273967/

[15] Hemilä H, Chalker E – The effectiveness of high dose zinc acetate lozenges on various common cold symptoms: a meta-analysis. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25888289

[16] Rachael Link, MS, RD – Can Ginger and Turmeric Help Fight Pain and Sickness?- https://www.healthline.com/nutrition/turmeric-and-ginger

[17] Mohd Yusof YA – Gingerol and Its Role in Chronic Diseases. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27771925

[18] Arshad Husain Rahmani, Mohammed A. Alsahli, Salah M. Aly, Masood A. Khan and Yousef H. Aldebasi – Role of Curcumin in Disease Prevention and Treatment – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5852989/

[19] Akoachere JF, Ndip RN, Chenwi EB, Ndip LM, Njock TE, Anong DN – Antibacterial effect of Zingiber officinale and Garcinia kola on respiratory tract pathogens. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12630492

[20] Salynn Boyles – ‘Good’ Bacteria: Good for Colds? – https://www.webmd.com/cold-and-flu/news/20051107/good-bacteria-good-for-colds#1

[21] Louisa Richards – A guide to the best probiotics – https://www.medicalnewstoday.com/articles/327389

[22] Ryan Raman, MS, RD – Echinacea: Benefits, Uses, Side Effects and Dosage – https://www.healthline.com/nutrition/echinacea

[23] Melchart D, Linde K, Worku F, Bauer R, Wagner H – Immunomodulation with echinacea – a systematic review of controlled clinical trials. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23195946

[24] Zhai Z, Liu Y, Wu L, Senchina DS, Wurtele ES, Murphy PA, Kohut ML, Cunnick JE – Enhancement of innate and adaptive immune functions by multiple Echinacea species. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17887935

[25] Roth E, Spittler A, Oehler R – [Glutamine: effects on the immune system, protein balance and intestinal functions]. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9045524

[26] Marie Spano – How Glutamine Can Ward Off The Common Cold! – https://www.bodybuilding.com/fun/how-glutamine-helps-fight-colds.htm