Ciocolata neagră – care sunt beneficiile acesteia pentru sănătate și pierderea în greutate?

čokoláda a chudnutie
Ce vă vine în minte când auziți cuvântul ciocolată? O gustare preferată, înghețată sau o băutură fierbinte? Ciocolata este, pe bună dreptate, unul dintre cele mai populare dulciuri și sigur vom întâlni fanii ai ciocolatei pe toate continentele. Prin asta mă refer și la echipa oamenilor de știință din Antarctica. Poate că până acum ați considerat ciocolata o cale către obezitate și probleme de sănătate. Ce se întâmplă dacă vă spunem că ciocolata este în esență sănătoasă și are chiar multe beneficii pentru sănătate? Citiți în articol despre originea, compoziția, avantajele și dezavantajele „hranei zeilor”.

Ciocolata și originea acesteia

Ciocolata a ajuns în Europa de pe continentul american atunci când s-au întors marinarii europeni. Hernán Cortés, un cunoscut conquistador spaniol, este considerat unul dintre descoperitorii săi. El a adus ciocolată regelui George al V-lea în anul 1528, împreună cu alte descoperiri din Mexic. Și cum rămâne cu Columb? Deși Cortés a adus mostre în Europa, Christofor Columb a descoperit înaintea sa boabele de cacao. În anul 1502, el a capturat o canoe cu „migdale cu aspect ciudat”, care au fost considerate mijloc de plată în Mezoamerica. Acestea erau boabele de cacao, care au fost utilizate ca instrumente de plată, pentru că au avut o mare valoare pentru civilizațiile de atunci. [1] [2]
Ciocolata și originea acesteia
Pentru completare adăugăm că termenul „Mezoamerica” se referă la zona culturală din America Centrală și Mexic. Este o perioadă a civilizațiilor, cum au fost mayașii, aztecii sau toltecii, înainte de sosirea lui Cristofor Columb și a spaniolilor. Începutul adevărat al ciocolatei trebuie căutat în cultura Maya, care probabil a fost prima care a cultivat cacao încă din anul 400. Mayașii au pregătit o băutură de ciocolată, pe care au numit-o „xocolatl”. Era o băutură făcută din boabe de cacao măcinate, pe care se dizolvau în apă cu scorțișoară și piper negru. Ei au numit această băutură „hrana zeilor” și fost divinizată de către conducătorul aztec Montezuma II, el chiar a savurat-o de mai multe ori pe zi. Cu toate acestea, nu era o materie primă complet obișnuită, boabele de cacao se păstrau împreună cu aurul și pietrele prețioase și se foloseau ca monedă de plată. [1] [3] [4]Planta a primit numele oficial latin de Theobraoma cacao de la omul de știință suedez Carl Linnaeus în anul 1753. Pentru denumirea plantei a utilizat originea aztecă, numele constă din termenul latin „theobroma”, care înseamnă „hrana zeilor”, și cuvântul aztec xocolatl. [1]Vă puteți imagina în prezent lumea dulciurilor, a cofetăriei și a mâncărurilor fără ciocolată? Face parte din viața noastră de câteva generații și mulți și-au găsit ciocolata preferată din gama de produse. Cu siguranță merită menționate câteva repere dulci din istorie [4]:1815 – Conread Van Houten a creat untul de cacao1879 – Rudolph Lindt a făcut prima ciocolată neagră prin metoda „conching”1923 – Frank Mars a inventat legendara Milky Way1964 – a apărut primul borcan cu Nutella1974 – a început producția de ouă Kinder

Consumul de ciocolată în lume

În prezent, cacao este o materie primă foarte utilizată, iar produsele din cacao sunt populare nu numai în rândul copiilor. Ciocolata are chiar și propria zi internațională – 29 noiembrie. Conform statisticilor din 2017, elvețienii s-au situat în top în ceea ce privește consumul de ciocolată pe cap de locuitor, urmați de austrieci și germani, dar în schimb ciocolata nu este atât de populară în Japonia și China. [5] [6]:
  • Elveția – 8,8 kg
  • Austria – 8,1 kg
  • Germania – 7,9 kg
  • Rusia – 4,8 kg
  • SUA – 4,4 kg
  • Franța – 4,3 kg
  • Japonia – 1,2 kg
  • China – 0,1 kg
Popularitatea ciocolatei în Elveția nu este o surpriză, deoarece țara este cunoscută pentru calitatea excepțională a produselor din ciocolată. Dacă ați gustat vreodată unele dintre produsele lor legendare, cum ar fi Toblerone, cu siguranță veți fi de acord că este o ligă superioară. Ciocolata este produsul final, dar la început este arborele de cacao, unde cresc fructele cu boabe de cacao. Fructul arborelui de cacao seamănă cu o păstaie, iar pe un arbore cresc anual 20-30 de păstăi și în fiecare se află 20-40 de boabe. La un calcul simplu, constatați că dintr-un arbore se obțin între 400 – 1200 boabe de cacao. Pentru producerea a 450 g de ciocolată este nevoie de aproximativ 400 de boabe, ceea ce înseamnă că se pot face aproximativ 0,5 – 1,5 kg de ciocolată dintr-un arbore. [5] [6]
Consumul de ciocolată în lume
Partea negativă din industria ciocolatei este câștigul redus al lucrătorilor, care muncesc în condiții dificile. Câștigă în medie mai puțin de 1 dolar pe zi. În plus, ponderea fermierilor în prețul de vânzare al ciocolatei este de aproximativ 6%, în timp ce producătorii și comercianții păstrează 80%. A fi fermier nu este ușor deoarece trebuie să vândă recolta ieftin și, de asemenea, poartă pe umeri nesiguranța legată de cultivarea acesteia. [5]

Ciocolata și conținutul său de nutrienți

Pe piață există diverse tipuri de ciocolată cu un conținut diferit de cacao și alte ingrediente. Însă ciocolata se obține din pudră de cacao, unt de cacao și zahăr. Desigur, în cazul ciocolatei cu lapte, conține și lapte sub formă de lapte praf. În cacao, puteți găsi multe substanțe benefice pentru sănătate, cum ar fi polifenolii, mai mult decât în ceaiul verde și în vinul roșu. Este important să menționăm flavonoizii și subcategoria lor flavanoliiprocianidine oligomerice și epicatechină. Alte componente includ cafeină, teobromină, triptofan și β-feniletilamină. [7]
Ciocolata și conținutul său de nutrienți
Vă puteți face o imagine de ansamblu mai bună asupra conținutului de nutrienți pentru 100 g de cacao și o comparație cu ciocolata neagră sau cu lapte cu ajutorul tabelului următor [1]:
CacaoCiocolata neagrăCiocolata cu lapte
Valoare energetică (kcal / kJ)335 / 1486515 / 2155545 / 2281
Grăsimi (g)25,633,636,3
Carbohidrați(g)11,549,750,5
Zaharuri (g)doar urme49,750,5
Fibre (g)83,2
Proteine (g)20,46,67,3
Potasiu (mg)300420
Fosfor (mg)685186207
Calciu (mg)5151262
Fier (mg)14,353
Sodiu (mg)11120
Vitamina B3 (Niacină) (mg)1,70,60,6
Vitamina B2 (Riboflavină) (mg)0,30,070,39
Vitamina B1 (Tiamină) (mg)0,080,070,09
Vitamina A (µg)7925
Fenoli (mg)996 – 3781579160

Ciocolata și importanța sa pentru sănătate și pierderea în greutate

Tratament cu ciocolată?

Ciocolata în zilele noastre ocupă o parte importantă pe rafturile de dulciuri din magazine. Dar știați că, ciocolata a fost cândva recomandată și în scopuri medicale? Atitudinea față de ciocolată s-a schimbat de-a lungul timpului, efectele euforice ale ciocolatei nu s-au lăsat așteptate mult timp și au ajuns repede în Europa de Vest. Potrivit bisericii, consumul de ciocolată a fost considerat o încălcare a postului religios, fapt care s-a schimbat în anul 1662, când cardinalul Brancaccio a afirmat faptul că consumul de ciocolată nu este un obstacol în calea postului. Până atunci, locuitorii Europei au avut ocazia să se bucure de această delicatesă doar din motive medicale. Această abordare se poate datora influenței abordării hipocrato-galenice a tratamentului. Această abordare a influențat puternic știința medicală în secolul al XVII-lea și al XVIII-lea și s-a tratat exclusiv prin sistemul alopat. Vă puteți imagina astăzi ca medicul să va prescrie substanțe reci pentru o boală „fierbinte” și medicamente sau mâncare umedă pentru boli uscate? [8]
Tratament cu ciocolată
O dovadă că cacao a fost folosită și în scop medical este manuscrisul Badianus (Badianius Manuscript) din anul 1552, în care se aflau plante medicinale. Manuscrisul descrie bolile mexicane, tratamentul acestora și problemele nutriționale. De asemenea, menționează cacao și derivații săi, care au fost folosiți ca nutrienți sau medicamente în tratamentul durerilor de gât, a constipației, a oboselii sau a hemoroizilor. [8]  [8]La mijlocul secolului al XIX-lea, ciocolata a fost recomandată persoanelor cu boli grave, pacienților cu catar pulmonar cronic sau persoanelor care sufereau de oboseală cronică. Ingredientele din această ciocolată analeptică au fost cacao din Caracca, scorțișoara de Ceylon și zahărul din Avana sau „făină de cartof”. Este dificil de spus dacă a fost un produs excepțional doar pentru un grup mic de persoane și în ce măsură a ameliorat afecțiunile. Ce ați spune dacă ați primi în prezent un medicament delicios de la farmacie după ce ați părăsit clinica? [8]

Beneficii pentru sănătate și scăderea în greutate

Bogată în nutrienți

Sunteți fani ai ciocolatei negre de calitate, cu un conținut de cacao de cel puțin 70%? Consumul de ciocolată de calitate este benefic și datorită aportului de nutrienți, dar chiar și în acest caz este valabilă regula, totul cu moderație. 101 g de ciocolată neagră 70 – 85% reprezintă aproximativ 600 de calorii, 24 g zahăr și 43 g grăsimi, și nu trebuie să uitați acest lucru. În același timp, este valabil faptul că 100 g de ciocolată vă pot crește semnificativ aportul de minerale și fibre. Cantitatea de 100 g nu este puțin și cu siguranță nu ar trebui să o consumați zilnic, dar trebuie adăugat că această cantitate conține 11 g de fibre sau 67% și 58% din doza zilnică recomandată de fier și magneziu. [9] [10][9] [10]

Ciocolata și tensiunea arterială

Un studiu din 2017 a analizat efectul ciocolatei asupra tensiunii arteriale și a funcțiilor vasculare. Ciocolata este bogată în polifenoli și, în acest context, mai multe studii epidemiologice sugerează o oarecare relație între consumul zilnic de cacao și rezultatele cardiovasculare mai bune. Studiile clinice de intervenție demonstrează efectele pozitive, pe care le are ciocolata sau cacao, bogate în flavanoli, în reducerea tensiunii arteriale și îmbunătățirea funcțiilor vasculare. Importanța consumului de ciocolată în scăderea tensiunii arteriale și îmbunătățirea funcțiilor endoteliale a fost demonstrată nu numai la persoanele, care suferă de boli cardiovasculare ischemice, insuficiență cardiacă sau hipertensiune, dar și la persoanele sănătoase. Vasele de sânge sănătoase și o tensiune arterială adecvată sunt foarte importante pentru sănătate și pentru menținerea unei greutăți optime. Convingerea generală conform căreia ciocolata liniștește nu este doar o scuză pentru iubitorii de ciocolată. [11]

Benefică pentru digestie

Unul dintre avantajele ciocolatei este proprietatea sa prebiotică. Prebioticele sunt substanțe specifice, care servesc ca hrană pentru bacteriile „benefice” din sistemul nostru digestiv. Ciocolata are capacitatea de a acționa ca un prebiotic, promovând astfel creșterea bacteriilor „bune”. Funcționarea adecvată a digestiei este foarte importantă pentru sănătate și reducerea greutății, deoarece de calitatea digestiei depinde și capacitatea organismului de a absorbi nutrienții. Printre altele, o doză mică înainte și după o masă „declanșează” hormonii, care informează creierul că sunteți deja sătui. Funcționarea insuficientă a digestiei este o problemă comună și, prin urmare, este mai plăcut să sprijiniți digestia cu această delicatesă. Încercați să testați trucul cu senzația de sațietate – consumați ceva dulce ca și „aperitiv” neconvențional și poate va funcționa. [12]
Ciocolata este benefică pentru digestie
Ciocolata acționează ca un prebiotic, dar poate fi totodată și un probiotic. Acest lucru este demonstrat de rezultatele cercetărilor din 2018, care s-au ocupat de ciocolata neagră îmbogățită cu bacterii probiotice încapsulate Lactobacillus plantarum. Conform rezultatelor, bacteriile din ciocolată nu au influențat aspectul, textura sau aroma și, în plus, au avut o valabilitate bună timp de 180 de zile la o temperatură de 20°C. [13]Vă interesează importanța probioticelor pentru sănătate? Veți găsi tot ce aveți nevoie în articolul – Probioticele: importanța bacteriilor benefice pentru imunitatea și sănătatea generală a sportivilor.Dacă tot am ajuns la absorbția nutrienților menționăm că, un studiu din 2018 a examinat relația dintre ciocolata neagră și nivelul de zahăr din sânge. Rezultatele sugerează că 48 g de ciocolată neagră cu 70% cacao pot reduce rezistența la insulină și nivelul glucozei pe nemâncate. 48 g de ciocolată nu este puțin, dar abilitatea de a preveni rezistența și alte complicații merită atenție.. [10]Vreți să aflați mai multe despre rezistența la insulină? Citiți articolul nostru – Sensibilitatea la insulină – Cum să creșteți sensibilitatea la insulină și cum să preveniți rezistența la insulină.  

Ciocolata și colesterolul

Un alt beneficiu pe care îl oferă ciocolata neagră și care influențează sănătatea generală, este efectul pe care îl are asupra nivelului de colesterol HDL și LDL. Acest lucru se datorează faptului că pudra de cacao s-a dovedit că reduce semnificativ colesterolul LDL oxidat la bărbați. În plus, a crescut nivelul de colesterol „bun” HDL și a redus nivelul de colesterol „rău” LDL. Vă întrebați de ce menționăm colesterolul LDL oxidat? Aceasta înseamnă că colesterolul a reacționat cu radicalii liberi și l-a făcut reactiv și capabil să dăuneze țesuturilor din organism. Ca să nu vorbim doar în general, poate deteriora, de exemplu, mucoasa arterelor inimii. [9]
Ciocolata și colesterolul

Ciocolata și starea de spirit

Ciocolata nu este doar o sursă de polifenoli, vitamine și minerale. Marea majoritate a oamenilor ajung la ciocolată ca urmare a poftei de dulciuri. S-ar putea să nu fiți surprinși de rezultatele unui studiu, care a arătat că ciocolata a reprezentat 49% din toate poftele a 25 de participante. Pofta de ciocolată a fost mai accentuată la femei, mai ales în perioada premenstruală. [14]Un alt studiu a analizat legătura dintre ciocolată și depresie, implicând 120 de elevi de liceu, care adoră ciocolata. Conform rezultatelor, starea de spirit depresivă poate crește pofta de ciocolată. Dar, adevărul este că motivele care declanșează această poftă, atunci când vă confruntați cu dificultăți emoționale, nu sunt clare. [14]Conform unei analize sistematice din anul 2013, 5 din 8 studii au arătat efectul ciocolatei asupra îmbunătățirii stării de spirit sau ameliorării sentimentelor negative. Totuși, acest lucru nu este tot, 3 din 8 studii au arătat și o îmbunătățire a abilităților cognitive. [12] [15]
Ciocolata și psihicul
Deci ce înseamnă acest lucru? Ciocolata este un „antidepresiv”, care facilitează gestionarea situațiilor dificile. Poate acesta este unul dintre motivele, pentru care conducătorul aztec Montezuma II diviniza ciocolata. În plus, starea de spirit este importantă pentru motivația de a face sport și de a menține greutatea adecvată a corpului. O persoană cu sentimente depresive nu va fi entuziasmată de o activitate fizică voluntară și nu va fi motivată să slăbească.

Doza zilnică de ciocolată

Ați aflat toate avantajele, dar rămâne întrebarea, ce cantitate de cacao sau ciocolată neagră puteți consuma pe zi, pentru a nu vă crea probleme. Un articol din 2011 prezintă rezultatele unui studiu, care are răspunsul. O doză zilnică de 25 g de ciocolată neagră după trei luni a crescut ușor greutatea corporală. Dar, un aport zilnic de 6 g nu a dus la o creștere în greutate. [14]Într-un alt studiu, participanții au consumat timp de 30 de zile 20 g de ciocolată cu un conținut de cacao de 90% sau 55%. La ambele grupuri s-a înregistrat o scădere a tensiunii arteriale, dar mai mult la participanții, care au consumat ciocolată cu 90%. Recomandarea studiului este că 20 g de ciocolată neagră (90%) pe zi pot avea un efect benefic asupra arterelor. [16]Ciocolata este cu siguranță utilă într-o cantitate adecvată, dar gândiți-vă la calorii, precum și la conținutul de zahăr și grăsimi. Studiul din 2011 nu a abordat cantitatea, dar frecvența. Numărul total de participanți a fost de 114 000 și la persoanele care au mâncat mai mult de două ori pe săptămână au fost constatate următoarele fapte [17]:
  • o 37 % risc mai mic de a dezvolta boli cardiovasculare
  • o 31 % risc mai mic de diabet
  • o 29 % risc mai mic de accident vascular cerebral
Trebuie să adăugăm că rezumatul menționat nu face distincție între ciocolata neagră și cea cu lapte și include diferite forme. [17]
Doza zilnică de ciocolată
Ciocolata, și mai ales ciocolata neagră, are mai multe beneficii pentru menținerea sănătății generale și susținerea pierderii în greutate. Nu în ultimul rând, ciocolata este o materie primă, care oferă un număr incredibil de opțiuni pe piață și fiecare își va găsi felul preferat. Doriți ca și prietenii voștri să afle despre ciocolată și importanța acesteia pentru sănătate și pierderea în greutate? Atunci nu ezitați și susțineți articolul cu un share.Surse: [1] Maria Teresa Montagna, Giusy Diella, Francesco Triggiano, Giusy Rita Caponio, Osvalda De Giglio, Giuseppina Caggiano, Agostino Di Ciaula, Piero Portincasa – Chocolate, “Food of the Gods”: History, Science, and Human Health – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6950163/ [2] HERNANDO CORTES: DISCOVERER OF COCOA – https://www.cocoahernando.com/hernando-cortes-discoverer-of-cocoa/ [3] What is the meaning of Mesoamerica? https://www.maya-archaeology.org/glossary-dictionary-definitions-jargon/what-is-mesoamerica-how-to-define-mesoamerica-pre-columbian-pre-hispanic-mayan.php [4] Roberto VERNA – The history and science of chocolate – http://mjpath.org.my/2013.2/history-and-science-of-chocolate.pdf [5] Abigail Abesamis – 8 unbelievable facts about the $103 billion chocolate industry – https://www.insider.com/chocolate-industry-facts-statistics-consumption-2019-11 [6] Niall McCarthy – Switzerland Comes First For Chocolate Consumption – https://www.statista.com/chart/3668/the-worlds-biggest-chocolate-consumers/ [7] Magdalena Nowaczewska, Michał Wiciński, Wojciech Kaźmierczak, Henryk Kaźmierczak – To Eat or Not to eat: A Review of the Relationship between Chocolate and Migraines – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7146545/ [8] Donatella Lippi – Chocolate in History: Food, Medicine, Medi-Food – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3708337/#B4-nutrients-05-01573 [9] Kris Gunnars – 7 Proven Health Benefits of Dark Chocolate – https://www.healthline.com/nutrition/7-health-benefits-dark-chocolate [10] Jamie Eske – What are the health benefits of dark chocolate? – https://www.medicalnewstoday.com/articles/324747 [11] Valeria Ludovici, Jens Barthelmes, Matthias P. Nägele, Frank Enseleit, Claudio Ferri, Andreas J. Flammer, Frank Ruschitzka, Isabella Sudano – Cocoa, Blood Pressure, and Vascular Function – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5539137/ [12] Anna Brooks – 8 Healthy Reasons to Eat Dark Chocolate – https://www.everydayhealth.com/diet-and-nutrition-pictures/delicious-reasons-to-eat-dark-chocolate.aspx#:~:text=Chocolate%20Is%20Good%20for%20Your%20Gut%20and%20May%20Help%20With%20Weight%20Loss&text=Eating%20chocolate%20every%20day%20probably,could%20help%20with%20weight%20loss. [13] Milica Mirković, Sanja Seratlić, Kieran Kilcawley, David Mannion, Nemanja Mirković, Zorica Radulović – The Sensory Quality and Volatile Profile of Dark Chocolate Enriched with Encapsulated Probiotic Lactobacillus plantarum Bacteria – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6111586/ [14] David L. Katz, Kim Doughty, Ather Ali – Cocoa and Chocolate in Human Health and Disease – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4696435/ [15] Andrew Scholey, Lauren Owen – Effects of chocolate on cognitive function and mood: a systematic review – https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/nure.12065 [16] Does eating a few squares of dark chocolate a day improve blood pressure? – https://www.nhs.uk/news/food-and-diet/does-eating-few-squares-dark-chocolate-day-improve-blood-pressure/ [17] Sharon Basaraba – How Much Dark Chocolate Should You Eat to Live Longer? – https://www.verywellhealth.com/how-much-dark-chocolate-should-i-eat-to-live-longer-2223572