5 sfaturi despre cum să alegeți un baton proteic de calitate

Obișnuiți să verificați eticheta nutrițională a batonului proteic sau pur și simplu vă este suficient să vedeți că scrie ”proteic”. Contează gustul sau căutați o gustare sănătoasă și cu o valoare proteică echilibrată? Trebuie să luați în calcul și aceste decizii atunci când vă alegeți batonul proteic.

              

Pe ambalajul anumitor batoane se menționează că sunt proteice, dar adevărul este că ele conțin o proporție mai mare de carbohidrați decât de proteine. În schimb, voi doriți o doză de proteine deoarece nu vreți să pierdeți o oră de muncă la sală cu un singur ”baton proteic”. Dacă urmați aceste 5 sfaturi, nu veți mai avea probleme să deosebiți un baton proteic de calitate față de unul care are doar un ambalaj frumos.

             

5 sfaturi despre cum să alegeți un baton proteic de calitate

1. Carbohidrații nu sunt primul ingredient de pe eticheta nutrițională

Această regulă pare a fi destul de obișnuită, dar să știți că există pe piață multe batoane proteice care conțin o proporție similară de zahăr ca și batoanele clasice de ciocolată. Acest lucru se întâmplă în special datorită gustului, deoarece cu cât batonul conține mai mult zahăr, cu atât este mai gustos. Aici greșesc oamenii, pentru că atunci când aleg un baton, ei nu verifică cantitatea de zahăr de pe ambalajul produsului, deoarece îi interesează doar proporția de proteine și calorii. Cu toate acestea, acest lucru este foarte înșelător, deoarece carbohidrații pot fi pe primul loc pe lista de ingrediente a unui baton proteic, în ciuda conținutului ridicat de proteine.  

                                                                      

5 sfaturi despre cum să alegi un baton proteic de calitate                                                                                                  

De obicei, carbohidrații sunt mascați sub diferite denumiri, precum dextroză, fructoză, sirop de orez, melasă, miere sau nectar de agave, etc. Dacă căutați un supliment proteic, atunci batonul trebuie să conțină în primul rând proteine, fructe sau legume ori altă sursă sănătoasă de grăsimi sub formă de nuci. Practic, la finalul zilei, toți carbohidrații consumați (indiferent din ce sursă provin) ajung în sânge sub formă de zahăr. Acesta este consumat de mușchi și ficat sau se depune ca și grăsime, dacă corpul nu îl consumă ca și sursă de energie. [1] [2] [3]

                            

Fără îndoială, un baton poate să conțină carbohidrați, dar nu trebuie să fie pe primul loc în lista ingredientelor de pe eticheta gustării voastre proteice. Prin urmare, verificați întotdeauna gramajul total al carbohidraților dintr-o porție..

                                                                             
Eticheta nutrițională a unui baton proteic

                                                

De exemplu, în imaginea de mai sus este eticheta nutrițională a unui produs care conține până la 40 de grame carbohidrați, iar primul ingredient de pe eticheta produsului și cel mai mult reprezentat este siropul de orez. Ingredientele de pe eticheta produsului sunt menționate treptat și încep cu ingredientul cu cel mai mare conținut până la ingredientul cu cel mai scăzut conținut.

             

Raportul dintre carbohidrați și proteine

Vă recomandăm să evitați batoanele proteice care conțin de două ori mai mulți carbohidrați comparativ cu raportul de proteine. În imaginea de mai sus aveți (40 g) de carbohidrați versus (10 g) proteine într-un raport de 4:1. Pe baza acestui raport ne putem da seama că batonul proteic din imaginea de mai sus conține mai multe zaharuri decât suplimentul proteic. [2]

               

O constatare general valabilă este că, dacă un baton conține de două ori mai mulți carbohidrați față de proteine, atunci trebuie ales un alt produs. Dacă batonul conține mai mult de 10 grame de carbohidrați, aveți grijă ca acestea să provină din fructe sau din alte surse naturale. [3]

          

                                                      Batonul proteic, valorile nutritive și conținutul de proteine                                                           

Pe de altă parte, nu trebuie uitat faptul că sportivii pot consuma o proporție mai ridicată de carbohidrați decât cei care vor să scape de kilogramele în plus sau cei supraponderali. Consumul de carbohidrați după antrenament poate fi o sursă eficientă de energie pentru organism. [1]

                 

Îndulcitori și pontențiatori de aromă

Și aici trebuie să menționăm și alte tipuri de îndulcitori și potențiatori de arome. Aceste substanțe au un gust mult mai dulce decât zahăr, în schimb mențin numărul scăzut de carbohidrați totali pe ambalajul produsului. Prin urmare, anumite batoane proteice care nu au adaos de zahăr conțin îndulcitori artificiali, precum: acesulfam potasiu, aspartam, sucraloză, manitol, sorbitol, maltitol. Toți acești îndulcitori artificiali care au terminația de "-ol", se numără printre compușii chimici alcooli. Acești compuși nu sunt atât de dulci, dar conțin mai puține calorii în comparație cu zahărul. Datorită acestui lucru, au devenit un înlocuitor atractiv de zahăr. [2] Persoanele sensibile la anumite ingrediente, pot avea diferite probleme digestive din cauza consumului de îndulcitori artificiali, cum ar fi: constipația, diareea și durerile de stomac. În ultima perioadă, îndulcitorii artificiali sunt foarte des folosiți ca înlocuitor de zahăr în diferite produse alimentare sau suplimente nutritive și în general nu creează probleme oamenilor.

            

Evident că este mult mai bine dacă batonul vostru proteic este îndulcit cu un îndulcitor natural, ca de exemplu cu stevia sau zahăr de mesteacăn, cum ar fi eritritolul sau xilitolul. [3]  

                         

2. Conțin cel puțin 10 grame de proteine într-o porție

Dacă ați decis să consumați batoane proteice pentru a vă suplimenta necesarul de proteine, atunci aveți nevoie de un produs cu minim 10 grame de proteine într-o porție, ideal chiar și mai mult. Dar atenție, dacă batonul conține mai puțin de 10 grame de proteine la o porție, nu înseamnă că este o gustare nepotrivită. Dimpotrivă, batoanele cu o doză mai ridicată de grăsimi sănătoase și o proporție mai mică de proteine vă oferă o doză de energie pentru începutul zilei sau pot fi servite și ca o gustare la micul dejun. [4] 

                                                                  Batoane proteice - cum să alegeți batoane proteice sănătoase                                                                                                       

Dacă aveți nevoie rapid de o gustare proteică, alegeți-vă un baton care conține aproximativ 20 de grame de proteine într-o porție. [2] Într-un astfel de caz, ingredientul principal de pe etichetă este chiar proteina. Proteina din zer, cazeina, proteina din ou sau mazăre sunt cele mai de calitate tipuri de proteine care se folosesc pentru producția batoanelor proteice. [2]

                  

3. Ar trebui să conțină mai puțin de 400 de calorii

Un baton proteic bun poate fi consumat ca un supliment și prin urmare, este un produs care lejer poate înlocui una din mesele principale. De asemenea, vă poate oferi substanțe nutritive importante precum, proteine sau fibre. Și până la urmă, nici nu puteți elimina total caloriile din dieta voastră zilnică. [3]

         

Dacă ați ales un baton proteic cu peste 400 de calorii, acesta nu mai face parte din lista suplimentelor sănătoase. De exemplu, dacă batonul are 200 de calorii și doar 6 grame de proteine, este mult mai puțină proteină decât vă poate oferi un ou fiert, care conține 7 grame de proteine și în plus are doar 80 de calorii. Dacă nu aveți grijă și consumați batoane proteice care nu sunt bine echilibrate din punct de vedere al ingredientelor, atunci faceți organismului vostru mai mult rău decât bine. [2]

           

Cu toate acestea, dacă veți urmări atent ingredientele și în special acum, după ce veți citi acest articol și veți ține cont de aceste sfaturi, batoanele proteice vor fi un supliment extraordinar în dieta voastră. Aceste batoane sunt binevenite atunci când nu puteți avea asupra voastră acel ou fiert. Putem spune că ele reprezintă o gustare proteică excelentă atunci când plecați la drum, în timpul zilelor pline de la locul de muncă sau pur și simplu atunci când nu aveți chef să gătiți.

                                                               Batoanele proteice ar trebui să conțină proteine și fibre                                                    

4. Conțin grăsimi sănătoase și mai puțin de 3 g de grăsimi saturate

Pe lângă numărarea caloriilor este bine să vă concentrați și asupra grăsimilor. Amintiți-vă că nici un baston nu ar fi gustos fără adaos de zahăr, sare și / sau grăsime. Așadar, dacă batonul are puțini carbohidrați, acesta poate să conțină mai multe grăsimi sau o serie de îndulcitori artificiali. [4]

            

În ceea ce privește grăsimile, ar trebui evitate uleiurile vegetale și anume, uleiul de soia, de rapiță, de palmier, de floarea soarelui, uleiul de in sau de susan. Grăsimile mai sănătoase sunt cele din uleiul de cocos, uleiul de alune, untul de arahide sau uleiul din semințe de chia[2]

          

Dacă v-ați obișnuit să consumați un baton proteic după antrenamente, acesta ar trebui să conțină grăsimi sănătoase, deoarece acestea diminuează eliberarea carbohidraților în fluxul sanguin. [3] Prin urmare, fiți atenți la numărul grăsimilor saturate, care ar trebui să fie în batonul vostru într-un număr cât mai mic, ideal sub 3 grame. Grăsimile nesaturate care se găsesc în nuci, semințe, ulei de măsline sau în pește sunt binevenite, deoarece conform studiilor, acestea luptă împotriva grăsimii de pe abdomen. [11]

                                                         Cum să alegi un baton proteic în funcție de compoziție și gust                                                              

5. Conțin cel puțin 3 grame de fibre

Proteinele, grăsimile și carbohidrații în combinație cu fibrele (din fructe sau fulgi), trec printr-un proces de digestie mai lung decât zaharurile simple. Datorită acestui fapt, organismul nu resimte senzația de foame pentru o perioadă mai îndelungată. De asemenea, fibrele susțin sistemul digestiv, reduc colesterolul și ajută la reglarea greutății. [2]

           

Studiile arată că un consum de 10 grame de fibră ne ajută să pierdem 4% grăsime de pe abdomen. [10] Prin urmare, batonul ideal este acela care conține 3 sau mai multe grame de fibre. [4]

          

Compoziția nutritivă a unui baton proteic de calitate, bazată pe toate punctele de mai sus, ar trebui să arate astfel:

  • Mai puțin de 10 grame de carbohidrați pe o porție
  • Peste 10 g de proteine pe o porție
  • Mai puțin de 400 calorii pe o porție
  • Mai puțin de 3 grame de grăsimi saturate pe o porție
  • Peste 3 grame de fibre pe o porție                                     

                                                  

CarbohidrațiProteineCaloriiGrăsimi saturateFibre

< 10 g

> 10 g

< 400

< 3 g

> 3 g


Sfat rapid despre cum să alegeți un baton proteic de calitate

În cele din urmă, vă oferim un mic truc pentru a descoperi rapid un baton proteic de calitate. Atunci când verificați ingredientele, scădeți numărul total de proteine și fibre din numărul carbohidraților. Dacă obțineți un număr mai mic de 10, înseamnă că ați ales un baton proteic de calitate. Urmăriți acest exemplu în imaginea de mai jos. [2]

                                   

Valorile nutriționale ale batoanelor proteice - cum să alegeți un baton proteic?

                                         

În general, cu cât mai puține ingrediente conține un baton, cu atât este mai bine. De asemenea, cu cât compoziția conține ingrediente naturale, cu atât batonul vostru proteic este mai sănătos. Prin urmare, ar fi bine să evitați cumpărarea batoanelor proteice care conțin prea multe substanțe chimice pe care nici nu le puteți pronunța. Și nu uitați, verificați întotdeauna ingredientele menționate pe ambalajul produsului.

      

Care este batonul vostru proteic preferat? Obișnuiți să verificați ingredientele produsului sau îl alegeți doar după gust? Scrieți-ne răpspunsul în secțiunea de comentarii și dacă sunteți de părere că acest articol poate ajuta grupul vostru de prieteni, nu ezitați să îl distribuiți.

                 

Surse:

[1] How to choose a protein bar - https://www.bslnutrition.com/how-to-choose-a-protein-bar/

[2] Greg Presto - Good protein bars, decoded: 5 signs a bar is worth eating  - https://www.bornfitness.com/good-protein-bars/

[3] Shannon Clark - Bar None: 6 things to look for in any protein bar - https://www.bodybuilding.com/content/6-top-protein-bar-factors.html

[4] Joannah Konecny - Top 5 tips for chooding a healthy protein bar -  https://www.nugonutrition.com/blog/article/top-5-tips-for-choosing-a-healthy-protein-bar/

[5] Henry Ford Health System STaff - How to choose a truly healthy protein bar -  http://www.henryfordlivewell.com/how-to-choose-a-truly-healthy-protein-bar/

[6] How to pick a healthy protein bar? -  https://www.daystofitness.com/how-to-pick-a-healthy-protein-bar/

[7] How to pick the right protein bar - https://intermountainhealthcare.org/blogs/topics/live-well/2017/11/how-to-pick-the-right-protein-bar/

[8] 6 Tips for choosing the best protein bar - https://www.drphoenyx.com/6-things-to-look-for-in-a-protein-bar/

[9] Kesley Butle - Your 5-step guide to choosing a protein bar thet´s not junk -  https://www.menshealth.com/nutrition/g19547025/healthy-protein-bar-nutrition-facts/?slide=4

[10] Soluble fiber strikes a blow to belly fat - https://www.sciencedaily.com/releases/2011/06/110627123032.htm

[11] Monounsaturated fats reduce metabolic syndrom risk - https://www.sciencedaily.com/releases/2013/03/130329125110.htm