Autentificare

Acidul folic – de ce este esențial în prezent să-i cunoaștem importanța?

Kyselina listová - prečo je dôležité poznať jej význam už dnes?

Acidul folic este o formă sintetică de folat, și este denumirea pentru vitamina B9. Folatul este foarte important pentru organism și în special pentru femeile însărcinate, deoarece contribuie fundamental la prevenirea tulburărilor congenitale ale fătului. Citiți articolul despre sursele folatului, beneficiile sale și alte informații interesante legate de vitamina B9.

Acid folic – folat – vitamina B9

Acidul folic este o denumire binecunoscută pentru una dintre vitaminele din complexul B, mai exact vitamina B9. O altă denumire este folat, dar folatul și acidul folic nu sunt exact aceleași lucru. Folatul este o formă a vitaminei B9, care se găsește în mod natural în alimente, iar acidul folic este forma sa sintetică. Termenul de folat este o denumire generică și se referă la mai multe forme ale vitaminei B9, inclusiv acid folic, tetrahidrofolat (THF) sau dihidrofolat (DHF). Acidul folic este o formă sintetică de folat prezentă în suplimente nutritive sau alimente îmbogățite. Indiferent dacă este folat sau acid folic, efectele lor asupra organismului sunt aceleași. Acidul folic este recomandat în special femeilor însărcinate, dar beneficiile vitaminei B9 nu se termină aici. Pe lângă susținerea sarcinii, este util și în cazul depresiei sau pentru pierderea memoriei. [1] [33] [34]

Acid folic - folat - vitamina B9

Importanța folatului pentru organism a fost descoperită de Dr. Lucy Wills în anul 1931. Omul de știință a demonstrat că drojdia de bere poate preveni anemia în timpul sarcinii. Folatul și importanța sa sunt, prin urmare, cunoscute de aproape 100 de ani. [31] 

Rolul folatului în organsim 

Folatul este important pentru organism din mai multe motive, ajută la funcționarea celulelor și creșterea țesuturilor. Este util pentru prevenirea anemiei, deoarece contribuie la producerea de globule roșii, iar, împreună cu vitaminele B12 și C, stimulează descompunerea, utilizarea și producerea de noi proteine. Nu în ultimul rând, este implicat în producția materialului genetic (ADN), care este responsabil pentru informațiile genetice. [32] 

Surse naturale de acid folic

Acidul folic se găsește sub formă de folat într-o varietate de alimente și face parte din multe suplimente nutritive. Este o componentă a multivitaminelor, complexului B, dar îl puteți găsi și separat. Dacă preferați sursele naturale de vitamina B9, în tabelul următor veți găsi câteva exemple, completate cu conținutul său [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13]:

Conținutul de folat pentru 100 g 
Ficat (de pui, crud)588 μg
Năut (crud)557 μg
Ficat (de vită, crud)290 μg
Mazăre (uscată, crudă)274 μg
Ficat (de porc, crud)212 μg
Spanac (crud)194 μg
Mazăre (verde, crudă)65 μg
Broccoli (crud)63 μg
Varză de Bruxelles (crudă)61 μg
Varză (crudă)43 μg
Varză (roșie, crudă)18 μg
Acidul folic din alimente

Beneficiile utilizării acidului folic

Acidul folic și sarcina

Utilizarea acidului folic este foarte importantă înainte și în timpul sarcinii, deoarece previne malformațiile congenitale la nivelul creierului și al coloanei vertebrale. Malformațiile congenitale ale bebelușului apar în primul trimestru, mai exact în primele 3-4 săptămâni de sarcină. Din acest motiv, este important să luați acid folic nu numai în timpul sarcinii, dar cu cel puțin o lună înainte de a rămâne însărcinată. [15]

Acidul folic și sarcina

Malformațiile congenitale ale sistemului nervos central au o denumire comună – defecte de tub neural (NTD – neural tube defects). Acestea sunt anomalii ale creierului, măduvei spinării sau ale coloanei vertebrale, care apar în timpul embriogenezei – dezvoltarea embrionului. În timpul dezvoltării fătului, din tubul neural se formează creierul, coloana vertebrală și măduva spinării. Aceste defecte apar din cauza eșecului procesului de închidere a acestuia. Mai simplu spus, apar malformații atunci când o anumită parte a tubului nu se închide, ceea ce poate duce, de exemplu, la o gaură în măduva spinării. Neuroepiteliul este supus unei deficiențe neuronale și degenerării, deoarece este expus mediului. [17] [18]

Aportul de acid folic înainte și în timpul sarcinii este o modalitate de prevenție împotriva apariției majorității acestor malformații. De asemenea, trebuie adăugat faptul că nu sunt cunoscute motivele exacte ale defectelor de tub neural. Cu toate acestea, riscul acestor malformații crește în cazul obezității, utilizării anumitor medicamente pentru epilepsie sau în diabet controlat în mod necorespunzător. [19] 

Complicațiile asociate cu dezvoltarea adecvata a tubului neural nu sunt singura problemă din timpul sarcinii, pe care o poate rezolva suplimentarea cu acid folic. Este important să reduceți riscul potențial de malformații la inimă, despicături ale vălului palatin sau de naștere prematură. Prin urmare, utilizarea acidului folic este utilă pentru prevenirea mai multor complicații asociate cu dezvoltarea optimă a fătului. Deși nu este un remediu universal pentru aceste malformații, cu siguranță rolul său nu este neglijabil. [16]

Beneficiile utilizării acidului folic

Știm că este dificil și neplăcut să citiți despre malformațiile grave în dezvoltarea copilului. Însă, nu există niciun remediu pentru malformațiile congenitale de tub neural, deși există tratamente pentru a preveni complicațiile ulterioare. Afectarea nervilor este permanentă și dacă acidul folic poate reduce riscul de apariție a acestora, conștientizarea este esențială. [19] 

Acidul folic și bolile cardiovasculare

Efectul acidului folic nu se încheie cu susținerea dezvoltării optime a fătului în timpul sarcinii. Poate fi benefic și în prevenirea bolilor cardiace și vasculare. Acestea sunt asociate cu nivelul ridicat de homocisteină, unde folatul joacă un rol important în metabolismul acesteia. Pe lângă acidul folic, vitaminele B6 și B12 controlează și nivelul adecvat al homocisteinei din sânge. Ipoteza reducerii riscului bolilor de inimă a fost investigată și pare să aibă un impact asupra riscului de accident vascular cerebral. Rezultatele unui studiu au arătat că utilizarea acidului folic la femeile cu risc de boli de inimă nu a dus la reducerea riscului. Există mai multe concluzii ale studiilor, care arată că nivelul de homocisteină a scăzut, dar fără a influența riscul bolilor cardiovasculare. Utilizarea acidului folic și a altor vitamine din complexul B are un efect pozitiv asupra riscului de accident vascular cerebral, dar pentru alte probleme cardiovasculare, din păcate, nu este valabil. [20] [21] [22]

Efectul acidului folic asupra cancerului

Mai multe studii științifice sugerează efectul folatului asupra anumitor tipuri de cancer, cum ar fi cancerul pulmonar, pancreatic, de sân sau de vezică. Efectul folatului asupra carcinogenezei nu a fost încă verificat științific cu exactitate. Conform unor dovezi, folatul este benefic în suprimarea stadiilor incipiente ale anumitor tipuri de cancer. Însă, după dezvoltarea leziunilor preneoplastice, dozele mai mari de acid folic au avut efectul opus și în schimb au susținut cursul acestuia. Deși utilizarea adecvată a acidului folic poate avea efecte pozitive în anumite cazuri, este necesar, de asemenea, să investigăm și să înțelegem în continuare relația dintre acidul folic și cancer. [20]

Tulburările de spectru autist și acidul folic

Autismul, sau mai precis tulburarea de spectru autist, are mai multe manifestări. Acestea sunt probleme de comunicare și „funcționare” între oameni, dar sunt, de asemenea, caracterizate, de exemplu, printr-un comportament repetitiv. Unele studii observaționale indică o legătură între riscul mai mic de tulburare de spectru autist la copii și utilizarea acidului folic înainte și în timpul sarcinii. Deși sunt necesare cercetări suplimentare pentru confirmarea și validarea concluziilor, dovezile științifice sugerează o posibilă legătură între aportul de acid folic și riscul acestei tulburări. Drept urmare, oamenii de știință nu au reușit încă să confirme fără echivoc influența directă, dar este posibil să vedem dovezi mai clare în viitor. [20]

Deficitul de acid folic

Ca și în cazul altor micronutrienți, și în cazul acidului folic este valabil că un aport insuficienț poate duce la un deficit. În plus, poate provoca alte complicații, cum ar fi anemia. Este o afecțiune asociată cu nivelul scăzut de globule roșii. Anemia provoacă un conținut scăzut de hemoglobină, ceea ce poate duce la lipsa oxigenului din organe și țesuturi. Puteți crește nivelul folatului din corp prin modificarea alimentației sau prin suplimentarea acidului folic. [27] [28]

Cea mai bună metodă de a verifica nivelul acidului folic din corp este prin vizita la medic și efectuarea analizelor de sânge. Deși manifestările deficienței de folat sunt mai puțin pronunțate, este util să memționăm simptomele deficitului de folat și ale anemiei [27] [35]:

Manifestările deficitului de folat:

  • oboseală
  • inflarea limbii și afte bucale
  • cărunțirea părului
  • probleme de creștere

Manifestările anemiei:

  • oboseală și slăbiciune
  • respirație sacadată
  • ten palid
  • iritabilitate

Deficitul de folat poate fi rezultatul unei diete incomplete, dar și al altor factori [27] [29] [30]:

  • Consumul excesiv de alcool – provoacă probleme cu absorbția și excreția urinară excesivă a folatului.
  • Malabsorbțieabsorbția insuficientă a folatului cauzată de boli care afectează tractul digestiv, cum ar fi boala celiacă sau boala Crohn.
  • Consumul de medicamente – deficiența de folat se poate datora utilizării anumitor medicamente pentru tratarea epilepsiei.
  • Genetica – și o mutație genetică poate fi și un motiv pentru deficiență, deoarece împiedică transformarea într-o formă utilizabilă – metilfolat.

Deficitul de acid folic

Doza zilnică recomandată de acid folic

Acidul folic este una dintre vitaminele complexului B, aportul său este important, dar în același timp nu trebuie să fie exagerat. Este adevărat că aportul de folat din alimentație nu are efecte adverse, dar aportul de peste 800 μg la persoanele sub 18 și 1000 μg la adulți poate „masca” deficitul de vitamina B12. În cazul suplimentării acidului folic, nu uitați că limita zilnică este de 1000 μg. În același timp, este interesant faptul că acidul folic este adăugat în mod obligatoriu în alimente în mai multe țări din lume. De exemplu, în SUA, se adaugă 140 μg de acid folic la 100 g de produse din cereale. Motivul constă în furnizarea de 100-200 μg de acid folic pe zi femeilor aflate la vârsta fertilă. Programele obligatorii pentru îmbogățirea alimentelor cu acid folic sunt și în Canada, Chile sau Africa de Sud. [23] [24] [25] 

În SUA este mai ușor să se depășească doza zilnică recomandată de acid folic, deoarece cu acesta sunt îmbogățite cerealele. Unele cereale conțin chiar 400 μg de acid folic per porție. Deci, dacă consumați cereale și  multivitamine cu 400 μg de acid folic, puteți ajunge cu ușurință la 800 μg. Aportul de acid folic este important pentru fiecare dintre noi, iar dozele mari ale acestuia sunt asociate cu un risc crescut de cancer. Din acest motiv, vă prezentăm o imagine de ansamblu asupra dozei recomandate de vitamina B9 în funcție vârstă, în timpul sarcinii și alăptării [24] [26]:

  Doza zilnică recomandată de acid folic
Până la 6 luni 65 μg
7- 12 luni 80 μg
1 – 3 ani 150 μg
4 – 8 ani 200 μg
9 – 13 ani 300 μg
Peste 14 ani 400 μg
În timpul sarcini 600 μg
În timpul alăptării 500 μg

Concluziile legate de acidul folic

Acidul folic este o vitamină importantă, nu numai pentru femei în timpul sarcinii. De aceea la sfârșitul articolului am selectat câteva informații interesante despre vitamina B9, care ar trebui să fie cunoscute de toată lumea, nu numai de femeile însărcinate [14]:

  • Acidul folic poate fi găsit în mai multe tipuri de legume și leguminoase. Puteți susține aportul său consumând alimente îmbogățite cu vitamina B9. Un sfat bun pentru micul dejun este cerealele îmbogățite și sucul de portocale.
  • 0,4 mg de acid folic reduce zilnic riscul asociat cu anumite tipuri de cancer, boli de inimă și accident vascular cerebral.
  • În fiecare an, în SUA se nasc 4 000 de copii cu defecte de tub neural (NTD – Neural tube defects). Printr-un aport zilnic de 0,4 g acid folic cu cel puțin o lună înainte de sarcină și în primul trimestru, ar fi posibilă prevenirea a până la 70% din cazurile acestor defecte
  • Excesul de acid folic este de asemenea periculos pentru femei, deci doza zilnică nu trebuie să depășească 1 mg pe zi. Dozele mari sunt asociate cu problema diagnosticării deficienței de vitamina B12.
  • Grupul de risc include și femeile obeze, cu diabet gestațional sau femeile expuse la temperaturi ridicate în timpul primului trimestru
  • Pe lângă prevenirea defectelor de tub neural, acidul folic este util pentru diviziunea celulară și formarea organelor la copii în curs de dezvoltare.

 Acidul folic și dezvoltarea copilului

Folatul este un micronutrient important, mai ales pentru susținerea dezvoltării corespunzătoare a fătului. Însă, pentru fiecare dintre noi este important un aport adecvat de vitamina B9. Sursele disponibile sugerează că o mai bună conștientizare a folatului poate preveni, cel puțin parțial, malformațiile congenitale. Vi s-a părut interesant articolul și considerați importantă conștientizarea folatului și a acidului folic? Atunci nu ezitați și susțineți articolul cu un share

Surse

[1] FOLIC ACID – https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1017/folic-acid
[2] B vitamins and folic acid – https://www.nhs.uk/conditions/vitamins-and-minerals/vitamin-b/
[3] Spinach, raw – https://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2626/2
[4] Cabbage, raw – https://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2371/2
[5] Cabbage, red, raw – https://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2373/2
[6] Broccoli, raw – https://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2356/2
[7] Brussels sprouts, raw – https://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2362/2
[8] Chickpeas (garbanzo beans, bengal gram), mature seeds, raw – https://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4325/2
[9] Peas, green, raw – https://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2520/2
[10] Peas, split, mature seeds, raw – https://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4353/2
[11] Chicken, liver, all classes, raw – https://nutritiondata.self.com/facts/poultry-products/666/2
[12] Pork, fresh, variety meats and by-products, liver, raw – https://nutritiondata.self.com/facts/pork-products/2195/2
[13] Beef, variety meats and by-products, liver, raw – https://nutritiondata.self.com/facts/beef-products/3468/2
[14] Top 10 Facts About Folic Acid Your Women Patients Should Know – https://www.health.ny.gov/publications/1340/
[15] Folic Acid and Pregnancy – https://www.webmd.com/baby/folic-acid-and-pregnancy#1
[16] Adam Felman – https://www.medicalnewstoday.com/articles/219853
[17] About Neural Tube Defects (NTDs) – https://www.nichd.nih.gov/health/topics/ntds/conditioninfo
[18] Nicholas D.E. Greene, Andrew J. Copp – Neural Tube Defects – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4486472/
[19] Neural Tube Defects – https://medlineplus.gov/neuraltubedefects.html
[20] Folate – https://ods.od.nih.gov/factsheets/Folate-HealthProfessional/
[21] Folate (folic acid) – https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-folate/art-20364625
[22] Jillian Kubala – Folic Acid: Everything You Need to Know – https://www.healthline.com/nutrition/folic-acid
[23] Krista S. Crider, Lynn B. Bailey, Robert J. Berry – Folic Acid Food Fortification—Its History, Effect, Concerns, and Future Directions – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3257747/
[24] Megan Ware – Why is folate good for you? – https://www.medicalnewstoday.com/articles/287677
[25] Folate and Cancer – https://www.oncologynutrition.org/erfc/healthy-nutrition-now/folate-and-cancer
[26] Beth Kitchin – Folic Acid and Cancer: Too Much of a Good Thing? – https://www.uab.edu/shp/nutritiontrends/nutrition-know-how/cancer-prevention/folic-acid-and-cancer
[27] Jacquelyn Cafasso – Folate Deficiency – https://www.healthline.com/health/folate-deficiency
[28] Anemia – https://www.webmd.com/a-to-z-guides/understanding-anemia-basics#1
[29] Causes – Vitamin B12 or folate deficiency anaemia – https://www.nhs.uk/conditions/vitamin-b12-or-folate-deficiency-anaemia/causes/
[30] Folate deficiency – https://medlineplus.gov/ency/article/000354.htm
[31] Ananya Mandal – Folic Acid Biology – https://www.news-medical.net/health/Folic-Acid-Biology.aspx
[32] Folic acid in diet – https://medlineplus.gov/ency/article/002408.htm
[33] Claire Sissons – Folate vs. folic acid: What to know – https://www.medicalnewstoday.com/articles/327290
[34] What is the difference between folate and folic acid? – https://www.webmd.com/diet/qa/what-is-the-difference-between-folate-and-folic-acid
[35] What Is Folic Acid Deficiency Anemia? – https://www.webmd.com/a-to-z-guides/folic-acid-deficiency-anemia#1