10 beneficii neașteptate ale antrenamentelor care o să vă îmbunătățească viața

Să faceți mișcare în mod regulat este cel mai bun mod de a vă întări corpul, organismul, dar și mintea. Dacă doriți o schimbare în viața voastră, exercițiile fizice pot fi un început foarte bun. Principalul motiv pentru care începem să facem exerciții fizice, de cele mai multe ori, este că încercăm să ne îmbunătățim condiția fizică. Însă prin sport:

  • ardem caloriile
  • dezvoltăm masa musculară
  • întărim sistemul imunitar
  • tonifiem corpul

 10 beneficii neașteptate ale antrenamentelor care o să vă îmbunătățească viața

Antrenamentele oferă multe alte beneficii, iar unele dintre ele o să vă surprindă garantat! Aflați care sunt cele 10 beneficii neașteptate ale antrenamentelor, care o să vă îmbunătățească viața!

1. Oferă un sentiment de fericire

Mișcarea regulată și exercițiile fizice sunt o modalitate foarte bună de a vă îmbunătăți starea de spirit și de evitaa sentimentele de depresie, anxietate și stres. Exercițiile fizice provoacă schimbări în creier, schimbări care reglează aceste stări neplăcute. În primul rând, ajută la creșterea sensibilității creierului la serotonină și norepinefrină, care ameliorează sentimentele de depresie. Mai multe studii au arătat că exercițiile fizice regulate au atenuat simptomele depresiei la pacienții clinici. Multe clinici care se concentrează pe tratarea acestor pacienți utilizează metoda exercițiilor fizice ca un proces posibil de tratament. S-a confirmat că, în unele cazuri, exercițiile fizice pot fi la fel de eficiente ca și antidepresivele. [1] [2] [4]

Antrenamentele induc un sentiment de fericire

În plus, exercițiile fizice cresc producția de endorfină, despre care se știe că ne ajută să gândim pozitiv și reduce senzația de durere. În plus, starea de spirit se poate îmbunătăți indiferent de intensitatea exercițiului. Chiar și mișcările lente, precum yoga sau pilates pot secreta o cantitate suficientă de endorfine. [4] Acest lucru a fost demonstrat și într-un studiu unde participantele, care sufereau de depresie, au făcut exerciții fizice în mod regulat la o intensitate variabilă și au prezentat o amelioare rapidă a simptomelor bolii. Într-un alt studiu important, cercetătorii au împărțit participanții în două grupuri. Unul a făcut exerciții fizice în mod regulat pe parcursul cercetării, în timp ce grupul celălalt a încetat să facă exerciții fizice în mod regulat după 2 săptămâni. Grupul care a încetat să facă exerciții fizice a avut o stare psihică mai puțin pozivă. [5]

2. Susține funcțiile creierului

Antrenamentele pot îmbunătăți funcțiile creierului și pot proteja memoria sau capacitatea de gândire. Activitatea fizică regulată crește ritmul cardiac și susține fluxul sanguin și oxigenul din întregul corp. Transmiterea substanțelor esențiale este cea influențează funcționarea corecte a creierului și a creșterii celulelor creierului. S-a demonstrat că, exercițiile fizice cresc dimensiunea hipocampului, o parte a creierului care este vitală pentru memorie și învățare. Este deosebit de important să o susținem la o vârstă fragedă, dar nu trebuie să uităm de ea nici la o vârstă înaintată. [1] [7]

Antrenamentele pot îmbunătăți funcțiile creierului

Este vorba de procesul de îmbătrânire, care împreună cu stresul oxidativ produc schimbări în structura acestei părți a creierului. Cercetătorii consideră că exercițiile fizice regulate pot ajuta la prevenirea acestor modificări nedorite. Până acum, ei au descoperit că exercițiile fizice, grație proteinei BDNF (brain derived neurotrophic factor), îmbunătățesc fluxul sanguin către creier, lucru care susține dezvolatarea unor noi vase de sânge și chiar unor noi celule cerebrale. BDNF declanșează producția de neuroni noi, contribuind la repararea și protejarea celulelor creierului împotriva degenerării. În plus, mai multe studii au arătat că exercițiile fizice reduc și modificările cerebrale, care provoacă boala Alzheimer și schizofrenia. Alte studii au confirmat că exercițiile fizice pot consolida memoria, îmbunătăți concentrarea și crește capacitatea de a rezolva problemele la o vârstă fragedă. [3] [6] [7]

3. Pot prelungi viața

Este bine cunoscut faptul că exercițiile fizice sunt cu adevărat necesare pentru corpul și mintea noastră. Dar ceea ce probabil nu știați, este faptul că exercițiile fizice regulate pot prelungi viața. O dovadă în acest sens a fost furnizată de un studiu, care a confirmat că antrenamentele regulate de o intensitate moderată pot încetini îmbătrânirea celulelor. În timpul procesului de îmbătrânire, celulele se divizează treptat, se regenerează și se divid din nou. Acest ciclu constant scurtează telomerii, care servesc ca un fel de capac de protecție la capâtul cromozomilor celulelor. Cercetătorii din acest studiu au analizat modul în care exercițiile fizice influențează această scurtare. Prin urmare, au prelevat probe de la participanți sănătoși înainte și după un antrenament intensiv de 45 de minute pe o bicicletă staționară. Ei au descoperit că exercițiile fizice cresc nivelul de molecule care protejează telomerii și încetinesc scurtarea lor. Prin urmare, de aici rezultă că exercițiile fizice încetinesc îmbătrânirea celulelor și, prin urmare, ne pot prelungi viața. [8]

Antrenamentele regulate pot prelungi viața

Dovada acestei ipoteze este, de asemenea, un studiu la care au participat 122.000 de persoane. Au fost supuși testării, folosind o bandă de alergare. Obiectivul principal al studiului a fost determinarea nivelului de CRF. CRF este o măsură a modului în care inima și plămânii pompează sânge și oxigen în corp în timpul efortului fizic. Cu cât condiția este mai bună, cu atât nivelul CRF este mai mare. Vârsta participanților la cercetare a fost cuprinsă între 18 și 80 de ani. Cercetătorii au descoperit că aproape fiecare participant a confirmat o creștere a CRF, ceea ce a provocat un flux mai bun de sânge și oxigenarea celulelor din corp și a oprit îmbătrânirea acestora. [8]

4. Îmbunătățesc sănătatea pielii

Știați că, pielea este cel mai mare organ al corpului uman? Antrenamentele regulate cresc fluxul sanguin către piele și furnizează oxigen și nutrienți, care îmbunătățesc sănătatea pielii și chiar ajută la vindecarea mai rapidă a rănilor. În plus, pielea acționează ca un loc de eliberare a căldurii în timpul exercițiilor fizice. Mușchii se încălzesc prin mișcare, creând multă căldură care trebuie să iasă din corp. Căldura este transferată din mușchi, prin sânge, direct către piele, pe unde se eliberează. Alături de căldură, prin piele se elimină și substanțele nocive. Acest proces este motivul pentru care fața devene roșie în timpul antrenamentelor. [1] [9]

Antrenamentele îmbunătățesc sănătatea pielii

Pielea poate fi influențată și de efectele stresului oxidativ. Acesta apare atunci când antioxidanții din organism nu pot repara complet deteriorarea celulelor. Această deteriorare este cauzată de radicalii liberi din mediul înconjurător. Exercițiile fizice regulate și moderate pot crește producția de antioxidanți naturali din organism, care ajută la protejarea celulelor de factorii externi. În același mod, exercițiile fizice pot stimula circulația sângelui și pot determina adaptarea celulelor pielii, care ajută la încetinirea îmbătrânirii pielii. [3] [9] [10]

5. Ameliorează efectele bolilor cronice

În trecut, persoanelor, care sufereau de probleme cardiace sau boli cronice, li se recomanda repaus la pat. În prezent, este complet diferit, iar exercițiile fizice regulate sunt baza menținerii unei sănătăți optime. Sedentarismul este cauza principală a mai multor boli cronice. Acest lucru se datorează faptului că poate duce la o creștere semnificativă a grăsimii abdominale, ceea ce crește riscul de a dezvolta diabet de tip 2, boli cardiovasculare și, în final, poate duce la moarte prematură. În plus, s-a demonstrat că exercițiile fizice regulate pot îmbunătăți sensibilitatea la insulină, starea cardiovasculară și nivelul tensiunii arteriale. Prin antrenamentele regulate, puteți preveni dezvoltarea acestor boli sau le puteți ameliora efectele și încetini progresul. [1] [2] [3] [11]

Antrenamentele regulate susțin sănătatea generală a organismului

6. Întăresc musculatura și oasele

Exercițiile fizice joacă un rol important în construirea și menținerea musculaturii și oaselor puternice. Activitățile fizice, indiferent dacă este vorba de un antrenament de forță sau cardio, stimulează dezvoltarea musculaturii, în special atunci când sunt combinate cu un aport adecvat de proteine. Acest lucru se datorează faptului că exercițiile fizice ajută la eliberarea hormonilor, care cresc capacitatea mușchilor de a absorbi aminoacizii din proteine. Amiinoacizii susțin creșterea masei musculare și  asigură o regenerare mai rapidă. Dar, odată cu vârsta, corpul tinde să piardă din masa musculară, lucru care poate duce în cele din urmă la apariția leziunilor. Prin urmare, cu cât faceți mai multe exerciții fizice, cu atât mai târziu se vor manifesta aceste probleme. [1] [3] [11]

Cvičenie zohráva dôležitú úlohu pri budovaní a udržiavaní silných svalov a kostí

La fel ca și mușchii, oasele și articulațiile sunt țesuturi vii asupra cărora exercițiile fizice regulate au efecte benefice. Mai multe studii medicale arată că persoanele care se antrenează în mod regulat au o densitate osoasă mai mare decât cele care evită exercițiile fizice. Această problemă apare mai ales la vârstnici, dar baza pentru oase și mușchii puternici se formează de la o vârstă fragedă. [3] S-a dovedit că atât femeile, cât și bărbații, după vârsta de 20 de ani, care fac exerciții fizice în mod regulat au o densitate osoasă mai mare la bătrânețe. De asemenea, exercițiile fizice ajută la menținerea coordonării și a echilibrului, lucru care previne căderile și fracturile osoase ulterioare. Acestea sunt cele mai frecvente simptome ale persoanelor care suferă de osteoporoză, iar mișcarea și exercițiile fizice sunt recomandate pentru prevenirea sau chiar pentru tratarea precoce. Sunt deosebit de eficiente exercițiile de rezistență, cum ar fi alergarea, mersul pe jos, jogging-ul, drumețiile, tenisul sau dansul. În schimb, înotul și ciclismul s-au dovedit a fi ineficiente în susținerea densității osoase. [3] [11] [12]

7. Influențează somnul

Exercițiile moderate ajută avem parte de mai mult somn cu unde lente, care este de fapt somnul profund, în timpul căruia corpul și creierul se odihnesc cel mai mult. Mai multe studii au arătat că exercițiile fizice regulate au fost un instrument excelent pentru a câștiga lupta împotriva insomniei. [1] [13]

                              

Antrenamentele moderate susțin somnul

După cum am menționat mai sus, exercițiile fizice contribuie la secretarea endorfinelor în corp, care oferă sentimentul de fericire și, în multe cazuri, provoacă tensiune în corpul nostru. Acestea împiedică calmarea corpului și a minții, astfel uneori este dificil să adormiți după antrenament. Prin urmare, nu este recomandat să faceți exerciții fizice cu cel puțin 2 ore înainte de culcare. În aproximativ 30 până la 90 de minute, în funcție de intensitatea exercițiilor, temperatura și energia corpului vor începe să scadă, iar corpul va fi epuizat din nou. În schimb, dacă vă simțiți somnolent în timpul zilei, exercițiile fizice pot fi o modalitate excelentă de a trece peste. Oricum, cu ajutorul antrenamentelor puteți elimina din corp multă energie negativă și mintea va fi mai liniștită în timpul somnului. [1] [2] [3] [13]

8. Au efecte pozitive asupra vieții sexuale

Da, mișcarea aduce și astfel de beneficii. După cum am menționat, antrenamentele regulate întăresc sistemul cardiovascular, îmbunătățesc circulația sângelui, tonifică mușchii, întăresc corpul și cresc flexibilitatea. Aceștia sunt factorii primari care s-au dovedit că îmbunătățesc dorința sexuală, performanța sexuală și plăcerea sexuală, și de, asemenea, cresc frecvența activității sexuale. [2] [14] Acest lucru este dovedit și de studiile efectuate asupra femeilor de vârstă mijlocie, care aceau activități fizice intense, precum HIIT sau antrenamente de forță la sală și au prezentat în mod semnificativ o dorință sexuală crescută. [15] Un alt studiu realizat cu bărbați tineri sănătoși, care au adăugat mai multe ore de antrenamente pe săptămână, au arătat și-au îmbunătățit funcțiile sexuale. În plus, o simplă plimbare pe jos de 6 minute a ajutat mai mulți bărbați să-și atenueze până la 71% din simptomele disfuncției erectile. [1] [3] [16]

Tot mai multe femei suferă de sindromul ovarelor polichistice, sindrom care reduce semnificativ dorința sexuală. Antrenamentele s-au dovedit a fi eficiente în combaterea acestei probleme. Atât exercițiile fizice, cât și relațiile sexuale contribuie la secretarea endorfinelor în corpul nostru, astfel ne ajută să avem o viață liniștită și fericită.

9. Accelerează metabolismul

Metabolismul descrie toate procesele chimice care au loc continuu în interiorul corpului nostru pentru a ne menține în viață. Acestea sunt procese fizice obișnuite, cum ar fi respirația, regenerarea după antrenamente sau digestia. Pentru realizarea acestor procese este nevoie de energie, pe care o primim de obicei din alimentație și se numesc calorii. Cantitatea minimă de energie, adică aportul caloric de care avem nevoie pentru a realiza aceste procese chimice de bază se numește rata metabolică bazală (BMR). [17]

Antrenamentele regulate accelerează metabolismul

Ce se întâmplă în situația în care aveți un aport caloric mai mare decât aveți nevoie pentru BMR? Pur și simplu începeți să luați în greutate sau puteți arde acele calorii făcând exerciții fizice. Rețineți că, celulele musculare necesită mai multă energie pentru a se menține decât celulele grase. Persoanele care au mai multă masă musculară decât grăsime tind să aibă un metabolism mai rapid. Acest lucru înseamnă că, cu cât aveți mai multă masă musculară, cu atât mai mare trebuie să fie aportul caloric pentru menținerea acesteia. De asemenea, cu cât sunteți mai activi, cu atât veți arde mai multe calorii și cu atât mai rapid va fi și metabolismul. [17] [18]

10. Vă ajută să vă formați obiceiuri mai bune

Exercițiile fizice, în special antrenamentele regulate, pot duce la îmbunătățirea obiceiurilor voastre. Dacă sunteți perseverenți în timpul antrenamentelor și vă urmați planul de antrenament, este posibil să urmați aceste obiceiuri și în alte domenii ale vieții voastre. Vă puteți îmbunătăți obiceiurile alimentare și vă puteți motiva pentru a avea rezultate mai bune. [19]

Dar uneori este extrem de dificil să respectați un plan și să faceți un obicei din a face sport. Prin urmare, citiți câteva sfaturi despre cum să vă îmbunătățiți obișnuința pentru exercițiile fizice: [19]

  • alcătuiți-vă un plan de antrenament
  • începeți cu antrenamente mai scurte și mai puțin solicitante
  • schimbați conținutul antrenamentelor în mod regulat
  • trebuie să vă antrenați cu plăcere, să nu vă antrenați niciodată din constrângere
  • apelați la serviciile unui antrenor
  • plătiți abonamentul pentru sala de sport cu o lună în avans

Ei, după ce ați citit acest articol, simțiți că vreți să începeți imediat să faceți sport? Credem cu tărie că da. Dacă credeți că aceste fapte dovedite științific ar putea motiva și pe prietenii voștri să facă mișcare, le puteți distribui acest articol.

Surse:

[1] Arlene Semeco, MS, RD – The Top 10 Benefits of Regular Exercise – https://www.healthline.com/nutrition/10-benefits-of-exercise

[2] Mayo Clinic Staff – Exercise: 7 benefits of regular physical activity – https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/in-depth/exercise/art-20048389

[3] Kristen Stewart – 10 Amazing Benefits of Exercise – https://www.everydayhealth.com/fitness-pictures/amazing-benefits-of-exercise.aspx

[4] Elizabeth Anderson, Geetha Shivakumar – Effects of Exercise and Physical Activity on Anxiety – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23630504/

[5] Lydia Poole, Mark Hamer, Andrew J Wawrzyniak, Andrew Steptoe – The Effects of Exercise Withdrawal on Mood and Inflammatory Cytokine Responses in Humans – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21438778/

[6] Selene Yager – Start Exercising Now to Make Your Brain Act Decades Younger Later – https://www.bicycling.com/health-nutrition/a26063210/aerobic-exercise-brain-benefits-young-adults/

[7] Neva J Kirk-Sanchez, Ellen L McGough – Physical Exercise and Cognitive Performance in the Elderly: Current Perspectives – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24379659/

[8] Marwa A. Ahmed, MD, MS – Can exercise extend your life? – https://www.health.harvard.edu/blog/can-exercise-extend-your-life-2019031316207

[9] Joanna Kruk, Ewa Duchnik – Oxidative Stress and Skin Diseases: Possible Role of Physical Activity – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24568458/

[10] Justin D Crane, Lauren G MacNeil, James S Lally, Rebecca J Ford, Adam L Bujak, Ikdip K Brar, Bruce E Kemp, Sandeep Raha, Gregory R Steinberg, Mark A Tarnopolsky – Exercise-stimulated interleukin-15 Is Controlled by AMPK and Regulates Skin Metabolism and Aging – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25902870/

[11] Benefits of Physical Activity – https://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/pa-health/index.htm

[12] Adam S Tenforde, Michael Fredericson – Influence of Sports Participation on Bone Health in the Young Athlete: A Review of the Literature – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21944303/

[13] Exercising for Better Sleep – https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/exercising-for-better-sleep

[14] S Levin – Does Exercise Enhance Sexuality? – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27439052/

[15] Ansa Ojanlatva, Juha Mäkinen, Hans Helenius, Katariina Korkeila, Jari Sundell, Päivi Rautava – Sexual Activity and Perceived Health Among Finnish Middle-Aged Women – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16686959/

[16] Erin R.McNamara, JeanAlfred-Thomas, Stephen J.Freedland – https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S002253471001493X

[17] How to Boost Your Metabolism With Exercise – https://www.webmd.com/fitness-exercise/guide/how-to-boost-your-metabolism

[18] Helen West, RD (UK) – 10 Easy Ways to Boost Your Metabolism (Backed by Science) – https://www.healthline.com/nutrition/10-ways-to-boost-metabolism

[19] Leanna Skarnulis – 10 Easy Ways to Make Exercise a Habit – https://www.webmd.com/women/features/exercise-habits#1